Hoppa till huvudinnehåll

Här får barnen virtuella upplevelser

VR-pedagog Daniel Kemppi
Daniel Kemppi kommer till sjukhus för att erbjuda barn och unga att utforska tredimensionella virtual reality-världar under sjukhusvistelsen. Han är VR-pedagog och mottagare av kulturnämndens Projektstöd kultur och hälsa.

Tre dagar i veckan åker Daniel Kemppi till Stockholms barnsjukhus: Sachsska barn- och ungdomsssjukhus vid Södersjukhuset, Karolinska Universitetssjukhuset i Solna och i Huddinge. Med sig har han två VR-stationer laddade med olika virtuella upplevelser som barn och ungdomar på sjukhuset får prova på. En liten hjälm fästs på huvudet och över ögonen, och med två handkontroller kan personen titta runt i datorgenererade världar och även interagera med den via handrörelser.

- Det är som att befinna sig inne i ett spel, till exempel undervattensvärldar, eller världar som utgår helt från fantasin. Det finns allt från lugna upplevelser där man bara tittar runt till aktiva där man ska slå eller fånga något, och verkligt aktiva som olika rytmspel, berättar Daniel.

"Ser så mycket hända"

Med en bakgrund inom vården och med ett brinnande teknikintresse ville Daniel Kemppi erbjuda VR-upplevelser till barn och ungdomar som vistas på sjukhus. Han vet att tiden där kan bli lång och tråkig. När han var inlagd en månad som ung blev det VHS-spelaren som räddade trista stunder. Men VR-tekniken har mer potential än bara pausunderhållning.

- Jag ser så mycket hända! Smärtpatienter som inte har lika ont längre, barn som har svårt att röra sig är plötsligt aktiva i en timme... Jag har fått väldigt god feedback från sjukgymnaster, sjuksköterskor och barnen själva, säger han.

På Karolinska Universitetssjukhuset i Solna och i Huddinge är Daniel knuten med lekterapin, på Sachsska håller han till i Ungdomsrummet. För de barn som inte möjlighet att ta sig någonstans, riggar Daniel upp utrustningen bredvid sjukhussängen. Alla från åtta år som vill får prova på. De flesta tycker att det är "jättehäftigt och jättekul".

Sökte Projektstöd kultur och hälsa

VR-tekniken har börjat används i olika vård- och omsorgssammanhang, bland annat i behandling med fobier, och inom äldreomsorgen. Daniel fick tipset att söka landstingets Projektstöd kultur och hälsa som går till kulturverksamma i vårdmiljö. Tack vare det kan nu Daniel arbeta mer dedikerat.

- Min ingång var att erbjuda VR-upplevelser pro bono för att jag har teknologin i min ägo. Stödet möjliggör att jag kan vara en dag i veckan på varje sjukhus. Men jag ser att behovet faktiskt är ännu större, säger han.

Daniel ser potentialen i att använda VR som ett verktyg inom vården.

- Det påverkar rörelseförmåga, mobilitet och motivation. Man går in i en annan värld kan man möta sådant som är skrämmande fast man själv har kontrollen. En pappa sa till mig: "de borde ha en sån här i varje rum, så slapp man ta smärtlindring". Man glömmer bort sin kropp ett tag, säger han.

FAKTA Projektstöd kultur och hälsa
Porträttbild av VR-pedagogen Daniel Kemppi.